søndag den 8. marts 2015

Årets første 10+'er

Der var dømt storgeddetogt i torsdags efter en måneds fiskepause. Jeg havde lokket en erfaren geddefisker med som blandt andet har 2 gedder over 15 kg på samvittigheden. Hans navn var Holm, Michael Holm.

Vi kom først på søen lidt op af formiddagen og det havde ærligt talt ikke lige kørt på skinner med forberedelserne. Jeg brugte 6 timer dagen inden på at skaffe 9 agnfisk grundet 2 timers kø på motorvejen og et glemt kastenet i Kbh. Heldigvis havde Michael en fyldt agntank derhjemme, så vi fik styr på skallerne. Da vi mødes ved søen har jeg glemt plotteren og Michael sit drivanker, så det var ikke den bedste start. Men ud det kom vi.

De første 2-3 timer sker der ikke det store og vi får kun et par mindre fisk. Pludselig ser jeg at der går panik i 500 grams skallen som fisker 15 meter under båden. Der går ikke 2 sekunder før stangen spændes som en flitsbue og jeg giver hurtigt modhug. Umiddelbart skyder jeg fisken til at være 5kg+, men et par tunge udløb indikerer at der muligvis kunne være lidt størrelse på. Da fisken kommer til syne bliver vi da også godt overraskede og der går lidt panik i båden. Heldigvis får Michael hurtigt og nænsomt kørt nettet under den tykke dame og vi udbryder begge i en stor jubelrus. Tommelstokken viser 112 cm og vægten bliver kørt ned på 11,1 dejlige kilo. Årets første 10+'er en realitet - YES! :)

Årets første 10+'er: 112 cm og 11,1 kg
Efter 4-5 minutter i vandet hvor hun lige skulle sunde sig svømmede hun tilbage I dybet hvor hun hører til.

Resten af dagen skete der ikke det store udover 2 mindre fisk og et par hug. Vi fiskede ellers til langt ind i tusmørket, men vi kunne ikke lokke flere storgedder op fra dybet.

Samlet set endte dagen med 5 gedder i båden, men når den ene er en 10+'er kan man vidst ikke tillade sig at klage. Alle gedderne blev taget på skaller fisket 3-15 meter nede over 10-25 meter vand.

Fiskefeberen har kun fået et nøk op af, så jeg er at finde på søen igen i morgen mandag.

Knæk og bræk derude!

Et stk glad lystfisker

10+'eren blev selvfølgelig fejret med storgedde-øl
Det var dette rig + en500 grams skalle som udløste hugget. En raslekugle bagerst, et par farvede kugler og et lille spinderblad forrest.
Der var ikke meget lys tilbage, da vi sejlede ind

Bytte- og rovfiskene vågnede virkelig op på ekkoloddet, da mørket sænkede sig